عکاسی یاس
مشعل جاوید ولایت وسایه ساررحمت
درزمان خلافت عباسی دشمنان وکافران درتکاپوبودند وتمام تلاش وکوشش خودرا بکاربسته تافرزندی پس ازامام حسن عسکری (ع) متولد نگرددچراکه همگان می دانستند آن منجی عالم بشریت می باشدکه ریشه ظلم وستم راخواهدخشکاندوتخت وتاج ستمگران وسلطه جویان را درهم می شکندوسنت نبوی وعدالت علوی را درجامعه حاکم می نماید.واو کسی نمی باشدمگر امام دوازدهم شیعیان ،که پیامبر وائمه اطهار(ع) پشتوانه چنین امری می باشندپس نباید چنین فرزندی بوجودآید.تاکار مبارزه ستمکاران با او سخت گرددوباید ازرویش جدید شاخه امامت جلوگیری گرددکه قطع آن بسیار مشکل وپر مخاطره می باشداز این جهت بود که امام یازدهم مداوم تحت نظارت بودواورا از همسرش جدا نگه می داشتندواکثرا درپادگان نظامی درزندان بودوهیچ لحظه چشم جاسوسان دشمن از امام دور نمی شداما آنها نمی دانستند که قدرت مقابله با اراده پروردگار راندارندوهمانگونه که حضرت موسی بن عمران درمیان تدابیر شدیدامنیتی وجاسوسی حکومت جابرانه فرعون به آرامی زاده شدودشمن بوجوداو آگاهی نیافت تااورا ازمیان بردارد.امام دوازده مانیز بالطف الهی وتوانمندیهای دستگاه عظیم حراستی عباسیان قدم به عرضه وجودنهادوبا تولد باسعادت آنحضرت به جهانیان فهماندکه آنچه تحقق یافتنی می باشداراده مقدس پروردگار بوده وهیچ کس رایارای مقابله باآن نمی باشدو تولد آن حضرت دردوران انقلابات وآشوبهای برزگ بغدادوجهان اسلام رخ داده است.
ازامام محمد باقر وامام حغفر صادق (ع)روایت شده که فرمودند:"وقتی شب نیمه شعبان شود منادی ازافق اعلی ندامی کندای زایرین قبرحسین بن علی (ع) برگردیددرحالی که گناهان شما آمرزیده شده واجرشما باخدای شما ومحمدباشدولی کسی که استطاعت قبر حسین ردنداردقبور مطهر ائمه دیگر رازیارت کندواگرهم ممکن نمی باشدبااشاره به طرف قبرشان سلام دهد".
زمان ولادت امام
امام دوازدهم از ائمه شیعه ومهدی موعودفرزند امام حسن عسکری (ع)در سپیدم جمعه نیمه شعبان سال 255هجری در سامرا نور درخشان پروردگار درقالب وجود آسمانی تجلی یافت ونوزادی پاک ومطهر قدم به طبیعت دنیا نهاد وچون لحظه تولد فرا رسیدنوری شدید فضای اتاق را فرا گرفت بطوری که نرجس خاتون ازدیدگان حضرت حکیمه خاتون(ع) عمه امام حسن عسکری (ع) که به دستور امام یازدهم امام حسن عسکری(ع) درشب ولادت برای عمه خودحکیمه خاتون پیام دادند وفرمودند امشب نزد ماافطار کن که شب نیمه شعبان می باشد وپروردگار حجت خودراآشکار می نمائیدو درآن شب تاریخی جهت کمک در امر ولادت حضرت مهدی(ع) درمنزل امام مانده بودپنهان گردیدودمی بعد درمیان حیرت ونگرانی حکیمه خاتون نوزادی نمایان گردیدوامر ولادت تحقق یافت همین که آن حضرت پابه حضرت وجود نهادسر به سجده گذاشت وپس از ادای شهادتین به پیامبری حضرت محمد(ص) وامامت یازده امام قبل ازخود وازامامت خویش سخن گفت ونام او همانند پیامبر محمد برگزیدند ولقبش رامهدی نهادندوتمام مورخان اعتقاددارند که پیامبر اسلام (ص) خود این نام رابراونهاد واین هم نامی به این دلیل نمی باشدبلکه گویای این حقیقت بوده که همچنان پیامبر باطلوع خودعالمیان رااز گمراهی وجهل نجات خواهددادواو باظهور خود بشریت را ازتاریکی وضلالت خواهد رهانید وبه واسطه حکمت الهی درپرده غیب می باشدوآن حضرت ظهور وخروج خواهد نمود وبساط عدل خواهد گستر ودادمظلوم را ازظالم خواهد گرفت واز آن حضرت کرامت بسیار دیده شده است
مادرش ام ولد وبانویی رومی که نرجس وبه قولی ملیکه نام داشت واورا نوه قیصر روم گفتند ودرروایات بسیاری درچگونگی ازدواج امام حسن عسکری بااین بانو وهمچنین درکیفیت ولادت امام ومعجزاتی که ازآن حضرت دیده اندنقل شده وبه موجب روایات آن حضرت ازروزولادت ازانظارمردم پنهان نگه داشته ولی بعضی ازخانواده ها خاص وصحابه اورا زیارت می کردندوامام اصحاب خودرا ازغیبت قریب الوقع مطلع ساخت اصل ولادت آن حضرت جز مسلمات تاریخ می باشدوبه جز ائمه ،عالمان ،مورخان ومحدثان شیعه وبسیاری مورخان ومحدثان اهل سنت نیز به این امر تصریح کردند
دردوران امام عسکرین درمیان حاکمان بنی عباس نگرانی عمیقی بوجود آمده بودکه این نگرانی مربوط به اخبار واحادیث فراوانی بودکه توسط پیامبر وائمه اطهار بشارت تولد فرزندی ازامام حسن عسکری(ع)داده بودند که بر هم زننده پایه حکومتهای باطل وواژگون کننده تاج وتختها بودودنیارا پراز عدل ودادمی کردازاین رو آن دو برزگوار به ویژه امام یازدهم تحت نظرداشتندودستگاه خلافت سعی وتلاش می نمودتا از ولادت چنین نوزادی جلوگیری کنندوبه همین دلیل بود که دوران حمل وتولد امام مهدی از مردم مخفی نگه داشته شدوبه فرموده امام حسن عسکری(ع) ازویژگیهای آن حضرت این است که ولادتش پنهانی بود.
معجزات وکرامات شب ولادت آن حضرت
درشب تولدآن امام آب زمزم زیاد شد به گونه ای که همه می توانستند آنرارویت نمایندولی اکنون روی آن پوشیده می باشدودراین شب برات آزادی ازآتش برای افرادی زیادی نوشته می شود وآن شب را، شب برات،شب مبارک وشب رحمت گویند..
درهنگام تولد حضرت مهدی برشانه راستش نوشته شده بود"جاء الحق وزهق الباطل ان الباطل کان زهوقا"
سخن گفتن امام مهدی
وپس از تولد آن بزرگوار رانزد پدر بردند وشروع به سخن فرمود وپس از ادای شهادتین به پیامبری رسول خدا(ص) وامامت یازده امام قبل ازخود وازامامت خویش سخن گفت وآن وقت حسب الامر اما م، حکیمه خاتون اورا نزد مادرش نرجس خاتون برد .
حکیمه خاتون می فرمایدروزهفتم به نزد امام یازدهم رفتم حضرت فرمود پسر رابیاورید آن حضرت را نزد امام بردیم حضرت زبان دردهان وی گذشت وفرمود پسرم سخن بگودیدم آنچه درروزاول ازاوشنیده بودم اقرار به وحدانیت وثناجو خداپیامبر وامیرالمومنین وسایر ائمه تاپدر بزرگوارش دوباره بیان کردواین آیه5 سوره قصص راتلاوت فرمودبسم الله الرحمن الرحیم ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین ونمکن لهم فی الارض ونری فرعون وهامان وجنودهمامنهم ماکانوا یحذرون" یعنی بنام خداوند بخشنده ومهربان مااراده کردیم که برآن طایفه ذلیل وضعیف درآن سرزمین منت گذارده وآنهاراپیشوایان خلق قرار دهیم ووارث گردانیم ودرزمین باآنها تمکن دهیم وبه فرعون وهامان ولشکریان آن دوازآنچه می ترسیدندبنمایانیم.
سپس پدر بزرگوارش گفت بخوان آنچه راکه خدا به پیامبران خودنازل کردحضرت خواندن صحف آدم را به لغت سریانی آغازنمود وبعدکتاب ادریس،نوح،صالح،صحف ابراهیم،تورات موسی،انجیل عیسی،زبورداودوفرقان محمد راقرائت نمودبعدازآن بیان قصص الانبیاء ومرسلین را شروع نمودوبعداز چهل روز به خانه امام رفتم که دیدم امام دارد راه می رودامام فرمود ای عمه مولود عزیز نزد ماخدا این است گفتم مولای من نشو ونمای اورا درچهل روز بیشتر ازدیگران می بینم وامام فرمود مااوصیاء نشو ونمای یک روز را دریک هفته دیگران رادرجمعه نشونمای یکساله دیگران رامی نمائیم ومن برخاستم وسر طفل رابوسیده وبه منزل مراجعه نمودم.
کنیه والقاب حضرت مهدی (ع)
اوحجت پروردگار وآخرین امام است که درقرآن ازآن امام گرامی بعنوان بقیه الله یاد شده است و کنیه آن حضرت ابوالقاسم والقاب آن نورالهی حجه الله چون حجت وگواه خدا به خلق می باشد،حجه آل محمد،خلف صالح،بقیه الله، منصور،صاحب الامر،ولی العصر،منتظرچون مومنان درمنتظرقدم اوهستند،صاحب الزمان یعنی فرمانروای عصرخود،مالک وقاب خلایق یعنی امرامراو ونهی نهی او،حکم حکم او وفرمان فرمان اواست ،مهدی که خلق بوسیله اوهدایت می شوندوبه وجود مقدس او درجاده ضلالت به شاهراه هدایت رسیده ورستگار می شوند وازمعرفترین القاب امام است، قایم که حضرت امام صادق(ع) می فرمایندازاین جهت که به حق قیام می کنداورا قایم گویند ومنتظرالمهدی که برای او غیبت طولانی می باشدومخلصین انتظار اورا می کشند وشکالین اورا انکار می کنند.
اوصاف آن حضرت
در شمایل حضرت گفتند که درشکل وخو شبیه جدش پیامبر وچهره اش تابناک وبرگونه ای راست خال سیاه داردودندانهایش ازهم فاصله داردوبرچهره اش علامتی دیده می شودوموقعی که ظهور نمائید مانند جوان حدود چهل ساله باقامت متعدل وپیشانی وموی بلند که برشاه هایش ریخته است وچشمانی درشت وسیاه وابروانی پیوسته وشانه ای عریض جلوه خواهدکردوآخرین زمانی که امام درانظار عمومی دیده شدهنگام خواندن نماز برجنازه پدربزرگوارش بودوغیبت آن حضرت بعداز آن آغاز گردید
اوصاف ظاهری آن حضرت شباهتهای زیادی به رسول اسلام دارد خطی ازموی سبزرنگ مانند زمرد ازگردن تاناف مبارکش کشیده شده است صورت مبارکش مانند ستاره ای درخشان ونورانی می باشدحضرت علی (ع) فرمودند: "اوجوانی است خوش روی وخوش موونور صورتش مبارکش برسیاهی محاسن انوار اوغالب می باشد"وامام محمد باقر(ع)می فرمائید:" رنگ مبارکش مایل به سرخی است مانند گل سرخ شکفته وچشمانش گشاده ومیان ابروهایش مرتفع ومابین شانه های او باز می باشدگشاده جبین است وبینی اوبلندونازک وشکم برآمدگی دارد، بیخ دندانهای ثنایش گشاده است"
امام مهدی آخرین امام شیعه بوده که همه شیعیان به اجماع به امامت آن حضرت وحدت نظردارند واورا زنده وازانظار غایب می باشد وآنحضرت رانقطه امیدخود ومنجی عالم بشریت می دانندوپیوسته درحوادث سهمگین زندگی به او پناه می برندومنتظر فرج او می باشندتا آن وقت که حکمت پروردگاراقتضای ظهور وخروج وخلافت وامامت گسترده اوبنا به وعده خداوندآن حضرت زمین راپراز عدل ودادومساوات می نمائیدوعظمت شریعت را تجدید می کندواحکام ودستورات الهی رادرمیان مردم جاری می سازد.
ولادت آن حضرت مایه برکات جهان اسلام ونور وروشنایی او سبب عدل وداد ومساوات درجامعه بوده که باظهورش پایه واساس ستمگران را برچیده ودر جهان عدل الهی را گسترش می دهد ودر روز میلاد حضرمهدی(ع) درجهان اسلام بو ویژه شیعیان وایران اسلامی بابرگزاری جشن های بزرگی این روزفرخنده را گرامی می دارند.
ازاین مقاله نتیجه می گیریم که پروردگار عالمیان هرعملی راکه بخواهد بااراده او انجام می گیرد وهیچ کسی نمی تواند جلوآن را بگیردواوامامی را برای مسلمانان آورد که مایه برچیدن ظلم وستم درجهان است وپروردگار امام را درغیبت طولانی نگه داشت تادرزمانی که اراده اوباشد درمیان مردم ظاهرش کند تاحکومت عدل الهی را درعالم گسترش دهدوحق مظلومان از اززور مداران بستاند وبه صاحبان حق بدهد.
فهرست منابع
1- شمس الدینی ، سیدمهدی : راویان وحی سسایساررحمت،قم ،نورنگار، 1370.
2- استرآبادی،احمدبن تاج الدین: آثار احمدی تاریخ زندگانی پیامبراسلام وائمه اطهار،هاشم محدث،تهران،قبله،1374.
3- آقایی،پورسید : پیدای پنهان،قم،موسسه انتشارات حضور،1379.
4- جعفریان،رسول : حیات فکری وسیاسی امامان شیعه،تهران ،مرکز چاپ ونشر سازمان تبلیغات اسلامی،1371.
5- نیشابوری، عبدالحسین،تقویم شیعه، قم،دلیل ما،1382.
6- صدر حاجی سیدجوادی : دایره المعارف تشیع ،تهران ،نشرشهید سعید محبی،1375.
تهیه تنظیم:
سیدناصرمیربلوکی